1. मूरत आज निहारी, ताल : एकताल, लय : विलम्बित
Murat aaj nihari, Taal: Ektaal, Laya: Vilambit
स्थायी
मूरत आज निहारी माई अजब अनोखी सुघर सावरेकी|
अंतरा
रहीलो ना जाय दरस उन पल छीन रामरंग चेरी भयी वाके दामन की ||
This composition has been contributed by Alhad Alsi and Alok Alsi.
Other Comments:
Moorat Aj is a Vilambit Khayal in Raga Bihag composed by celebrated Vaggeyakar Pt. Ramashreya Jha, who was also known as Ramrang.
2. सब सखिया चालो प्रभु के दर्शन, ताल : तीनताल, लय : मध्य
Sab sakhiyan chalo prabhuke darshan, Taal: Teentaal, Laya: Madhya
स्थायी
सब सखिया चालो प्रभु के दर्शन
धन धन भाग सुफल होत नयन|
अंतरा
सोला सिंगार सजो अत सुलच्छन
कुसुम सुगन्धित हर रंग सुबसन गिरिधर प्रभु के चरनन अर्पन
आज करो अपनो तन मन धन||
This composition has been contributed by Alhad Alsi and Alok Alsi.
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3. अबहु लालन मैका, ताल : तीनताल, लय : द्रुत
Abahu lalan maika, Taal: Teentaal, Laya: Drut
स्थायी
अबहु लालन मैका, जग बीत गए तुमरे मिलन को तरप तरप जियरा तरसे |
अंतरा
उमगे नैन बादर सी झर लागे जियरा तरसे दामिनी सी कौंद चौंद मेहरवा बरसे ||
This composition has been contributed by Alhad Alsi and Alok Alsi.
Other Comments:
This is a traditional composition in Raga Bihag.
4. मैय्या घर जाने दे, ताल : तीनताल, लय : द्रुत
Maiyya ghar jaane de, Taal: Teentaal, Laya: Drut
स्थायी
मैय्या घर जाने दे जाने दे
अपने मंदिर को आज आज |
अंतरा
सखिया सब बात बनाऊ औरन को कैसे समझाए ||
This composition has been contributed by Alhad Alsi and Alok Alsi.
Other Comments:
This composition has an interesting story of its own. It was taught to Smt. Ushatai Chipalkatti by Pt. Vitthalrao Sardeshmukh. But, when he taught this composition, he taught only Sthayee as he could not recall the Antara at that time. So, Ushatai herself composed the Antara for this composition.
5. मनवा लरजे पीया मोरा, ताल : तीनताल, लय : द्रुत
Manwa larje pita mora, Taal: Teentaal, Laya: Drut
स्थायी
मनवा लरजे पीया मोरा मिलन कैसे जाऊ अब घन गरजे |
अंतरा
चहु ओर करे शोर कोयलिया जियरा तरसाये अब घन गरजे||
This composition has been contributed by Alhad Alsi and Alok Alsi.
Other Comments:
This composition has been composed by Pt. Padmakar Barve of Nagpur.
6. माननी मान काहे करत हो, ताल : तीनताल, लय : द्रुत
Manani maan kahe karat ho, Taal: Teentaal, Laya: Drut
स्थायी
माननी मान काहे करत हो अपने बालम के संग |
अंतरा
करले सिंगार तू तो सुघर नार अब ना करो तुम ऐसो ढंग ||
This composition has been contributed by Alhad Alsi and Alok Alsi.
Other Comments:
This Bandish is composed by Pt. Arun Bhaduri.
7. ना दिर दिर दानी तोम तना तदारे, ताल : तीनताल, लय : द्रुत
Na Dir Dir Dani Tom, Taal : Teental, Lay : Drut
स्थायी
ना दिर दिर दानी तोम तना तदारे
तन तुंद्रे तदरे तदरे दानी
दानी तोम तननननन तननननननन |
अंतरा
नादिर दिर दीर तोम तनन तोम तदरे दानी तन तुंद्रे तदरे तदरे दानी दानी धित्ता किडनग तिरकीड धुमकिड ततघीडान धिरकित तकधा||
This composition has been contributed by Sanjana Salunkhe.
Other Comments:
This is a paramparik Tarana in Raga Bihag.
8. तन तदरे दानी, ताल : आडाचौताल, लय : द्रुत
Tan Talare dani, Taal: Adachautaal, Laya: Drut
स्थायी
तन तदरे दानी तदानी दीम्,
तन तदरे दानी तनन दीम्,
तनन दीम्, तननि तदेरे दानी दानी |
अंतरा
याले याले यला, यललि या यलालला यला यला यला,
साम ग, गप म, मध प, पसां नि, निरें सां,
गं गंरे सांनि धप मप गम ग,
गं गंरें सांनि धप मप गम ग,
गं गंरें सांनि धप मप गम ग ||
This composition has been contributed by Dr. Vijaya Godbole.
Other Comments:
This tarana in Raga Bihag is composed by Pt. Balwant Rai Bhatt.The notation for the same can be found in the book Bhavarang Lahari Part 3.
9. तानों तदिम तारे दिम, ताल: एकताल, लय: द्रुत
स्थायी
तानों तदिम तारे दिम्, तनत दिम् तारे दिम् |
अंतरा
ओदेनारे दिम् तनन तनन, तदिम दारे तदारे,
दारे तदारे तननन दिम् ||
This bandish has been contributed by Madhavi Kelkar – Chakradeo.
Other Comments:
This is a tarana composed by Vidushi. Prabha Atre.
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